Tema OMSTART är artiklar gjorda av Lidingö Näringslivs Katarina Palmstierna som träffade företagare på ön som berättade om hur de tagit nya steg och hittat nya sätt att utveckla sin affärsverksamhet i Coronatider.

 

Annas Väskor – Företag 14

NU ÄR VI TILLBAKA TILL RUTA ETT, SÄGER DANIEL TEZELSON – som driver butiken Annas Väskor i Lidingö Centrum. -Vi har funnits i Lidingö Centrum sedan start, dvs. i 25 år, med en blomstrande verksamhet, som min mamma Anna startade, men nu när Corona pandemin slår till för andra gången, känns det mycket svårt och tungt, säger Daniel bedrövat. När pandemin startade i mars störtdök försäljningen då stor del av våra intäkter kommer från resväskor och helt plötsligt var det resestopp. I oktober började det äntligen vända men nu är det ”kört” igen.
”Annas väskor” är egentligen ett missvisade namn, för här finns en mängd olika produkter och tjänster, som ett litet minicentrum i Lidingö Centrum. Här finns en kemtvätt , ett förstklassigt skomakeri, ett skrädderi där man kan sy om det mesta, fålla upp och fålla ner byxor, kjolar och klänningar, sy i nya blixlås och har just nu fått in en beställning på att sy gardiner. Här finns förutom basverksamheten som är resväskor också ryggsäckar, dramatenväskor, portmonnäer, paraplyer, handskar, handväskor, hattar, halsdukar, skosnören, skokräm, skoborstar av alla de slag – här finns mycket av det vi behöver i vardagen, säger Daniel. Vi är bra på alla typer av läderprodukter och har Lidingöagenturen på de fina handgjorda bootsen från RM-Williams, som är mycket populära bland Lidingös män.
Som en lite extra grej har vi just fått in underbara värmeljus med olika dofter och som det sprakar om. ”Dramatenväskorna” är det enda vi sålt mer av än vanligt under senaste halvåret, då många Lidingöbor arbetar hemma och går och handlar mat och annat. Vi måste bli av med vårt lager då det binder pengar, och nu i helgen kommer vi att ha 25% – 30% rabatt på alla varor i butiken.
Så här i Coronatider vill vi gärna ge våra kunder extra service och kommer gärna ut till er för att både hämta och lämna kemtvätt och skor som behöver åtgärdas. Vi är så tacksamma för alla Lidingöbor som kommer in och ”hejar” på oss och stödköper via presentkort, och vår förhoppning är att Lidingöborna köper resväskor i julklapp då det förmodligen kommer ljusare tider till våren och vi hoppas att vi överlever tills dess, avslutar Daniel.

LÅNGÄNGENS GÅRD – Företag 13

JAG VILLE TILLBAKA TILL NATUREN OCH GÖRA NÅGOT EGET, SÄGER GABRIEL ASK – Och när möjligheten att ta över Långängens Gård kom upp klickade det direkt. Gården ligger bara 15 minuter från Stockholm, men här finns allt jag drömt om, som möjligheterna att göra all mat själv från början, utifrån säsong och dessutom ekologiskt.
Gabriel har 23 års gedigen erfarenhet som chef för exklusiva restauranger och hotellkök i USA, men återvände till Sverige och sedan den 1 januari 2020 driver han Långängens gård tillsammans med fyra anställda. -”Grejen” är att göra allt från början, med de bästa råvarorna och från grunden och jag har precis i dagarna tagit min jägarexamen, säger Gabriel. På Gården fanns ett stort utekök som jag kompletterat med ett stort rökeri av bästa sort från USA, där jag kan röka allt från alla råvaror såsom gris, nötkött, vilt, etc. och har i dagarna rökt högkvalitativt bacon som hänger i förrådet. Vi röker också olika grönsaker och det blir underbara smaker. Här på gården odlar vi nu så mycket som möjligt själva, såsom majs, morötter, vitlök, örter, etc. och mer ska det bli. Jag tycker om att arbeta med säsongsbetonade färskvaror och just nu är det mycket pumpa och brysselkål. När man gör allt själv, håller man också hålla priserna nere. När jag tog över gården startade vi lite lugnt och kände oss för men blev snabbt fullbokade med bröllop och fester i ”festladan” som finns på gården och används från april till september.
I mars startade Coronapandemin och alla bokningar försvann som över en natt- men 80-90 % flyttade fram sina fester och t.o.m. bröllop ett år! Vi satte oss snabbt in i alla restriktioner som gällde för restauranger och Lidingö stad var här och kontrollerade flera gånger – vi fick alltid godkänt. Vi har bra kontakt med staden och de är ofta här och äter lunch. Vi tog också ut utemöblerna tidigt, redan i april och det blev som en slags After-ski känsla, när gästerna satt påpälsade med filtar och varma drycker och mat i solen. Det kändes säkrare att sitta ute och det var trevligt.
Nu börjar vi med julstöket och julbord från den 19:e november, på onsdag till söndag varje vecka. Vi kommer att juldekorera gården med eldlyktor, julgran, kärvar och allt annat som ska till. Köttbullarna till jul gör vi självklart själva och vi kommer att ha rullat över 5000 stycken innan julborden är över. Vi saltar och lägger in sillen, gravar egen lax och lagar hela det klassiska julbordet från grunden. Det vi inte kan producera själva här på gården försöker vi köpa lokalt och vi har mycket kontakt med många företag på ön.
För er som inte kan komma till Långängens Gård och avnjuta det rustika julbordet i dessa Coronatider, kommer det att finnas en jultallrik med alla rätter att hämta här på gården eller som vi gärna kör hem till er – det är bara att ringa oss, tillägger Gabriel. Långängen har så mycket möjligheter och kan nyttjas på olika sätt utifrån säsong – en dröm för mig som lägger ner både hårt arbete och mycket kärlek för att få fram den bästa maten, avslutar Gabriel. www.langangensgard.se

____________________________________________________________________________

Gåshaga Marina – Företag 12

JAG ÄLSKAR ALLT SOM RÖR SIG , SÄGER VÄRLDSOMSEGLAREN GUNNAR ”GURRA” KRANTZ – Gurra har deltagit i bland annat Americas´s cup, Volvo Ocean Race och seglat otaliga gånger över Atlanten. Senast var när han som skeppare, för andra säsongen, seglade över Atlanten från Kanarieöarna till St Martin i Västindien. Som besättning hade han 6 kändisar vilka alla saknade mer eller mindre erfarenhet av segling. Det är en TV produktion för Kanal 5, ”Över Atlanten” i 10 avsnitt per säsong. Alla träffas dagen innan vi lägger loss och bara kör – ”learning by doing”- och vi spelade in på vägen över, under 17 dagar. Det var ett stort ansvar, men jätteroligt – säger Gurra. Gurra gillar allt som rör sig, från motor- till segelbåtar, motorcyklar och flygplan och är dessutom genuint teknikintresserad och kunnig. Han har också byggt båtar själv och alltid hållit på med stora ekonomiska seglingsprojekt.
Nu vid 65 års ålder skulle man kunna tro att han skulle slå sig till ro, men inte Gurra. I maj fick han tips via en vän att Gåshaga Marina var till salu. -Det gick snabbt och jag förvärvade verksamheten i juni. ”Vi backar bara när vi tar sats”, som artisten Tommy Nilsson sa på väg över Atlanten – så det är bara att gasa och ha roligt, säger Gurra.
Gåshaga Marina drevs framgångsrikt i många år av Anders Almén och är ett välskött företag med utvecklingspotential, bra läge och en kunnig personal som betyder allt. Totalt är vi 6 anställda personer, har 130 båtar i hamnen och nu lägger vi upp 140 båtar för vinterförvaring. Det är allt från små till stora båtar. Den största båten vi tagit upp är på 45 ton och är 22 meter lång. Vi har varm och kallhall, isfri förvaring i vattnet, servicecenter med all teknik och elektronik som behövs för motorer och plast. Vi samverkar också med många företag på Lidingö såsom Micab, Nordvall Marin, låsfirmor och glasmästare etc. -Vi försöker köpa så mycket som möjligt lokalt – och mycket från bageriet blir det, tillägger Gurra.
Vår specialitet är att ta hand om våra kunder och deras båtar. Det är bara att lämna nyckel och båt så tar vi hand om resten. Vi har personal med den rätta kunskapen. Vi håller också på att utveckla ett system där varje båt har en egen digital kod som gör att vi så småningom får full kontroll på varje båt, vad gäller, service, reservdelar, kostnader, fakturering, etc. Ett väldigt viktigt led i att behålla värdet på en båt vid försäljning, att kunna dokumentera historiken.
-Personliga relationer är dock alltid viktigast och med effektiv digitalisering kan vi leverera bästa servicen. Försöker också ändra och ställa om tankarna lite. Vi byter därför en del uttryck, vi har ingen hamn, men en marina, vi har ingen verkstad, men ett servicecenter, vi har inga båtmeckar, men marintekniker, det är så jag ser på verksamheten, säger Gurra. Min vision är att den båtägare som lämnar sin båt här, ska få en värdehöjande faktor när de säljer sin båt och de ska känna glädje och stolthet med sin båt.
Lidingö är en skärgårdsö och våra politiker vill satsa på fler båtplatser, då man kan få stå i kö i många år för att få en båtplats. Vi jobbar nu på med att försöka utöka marinan med fler båtplatser och samtidigt bygga en mer skyddad hamn som dämpar vågor från passerade båtar. Vi planerar också för ett Café i hamnen och dialogen med politiker och stadens tjänstemän pågår redan, avslutar Gurra.www.gashagamarina.se

_____________________________________________________________________________

Capio Vårdcentral – Företag 11

CAPIO VÅRDCENTRAL LIDINGÖ VILL GE BÄSTA MÖJLIGA LIVSKVALITET TILL VARJE PATIENT – Capio har funnits länge på Lidingö och den 6 mars flyttade vi till helt nya fina lokaler i Lidingö Stadshus, säger Verksamhetschefen och läkaren Kristina Fant.

Capio vårdcentral Lidingö, är en del av den privatägda sjukvårdskoncernen Capio. Vårdcentralen har över 13.000 listade patienter, 36 anställda, såsom allmänläkare, distriktssköterskor, sjuksköterskor, sårspecialiserad undersköterska, kuratorer, diabetessköterska, astma/KOL-sköterska, äldresköterska och ett hemsjukvårdsteam med läkare, sköterskor och undersköterskor. I anslutning till mottagningen finns KS lab.
Vi erbjuder digifysisk vård, dvs förutom traditionella fysiska besök och telefon har vi även chatt-funktion och videobesök. Den medicinska bedömningen och patientens önskemål avgör kontaktväg. När mottagningen är stängd finns chattfunktion via Capio-Go.
Många av medarbetarna är Lidingöbor själva, har arbetat länge hos oss och känner därmed sina patienter väl. Varje patient som vill har sin ”egen” doktor. Patienterna ska känna trygghet i allt vi gör och vår ambition är att möta patienterna med medkänsla, ansvar och kvalitet – det är viktigast för oss, säger Kristina.
Samma dag vi flyttade in i Stadshuset drog Corona-pandemin igång och det blev en stor omställning och ingen inflyttningsfest. För att minska risken för smittspridning var vi tvungna att ställa om vården till distanskontakt så långt det går. Minska antalet fysiska besök och använda oss av chattfunktion, videobesök, telefon och ökade hembesök till våra äldre och sköra patienter. Vi har fått skjuta på de fysiska kontroller som inte är absolut nödvändiga och vi har ingen drop in. Under vår och sommar hade vi en gemensam Infektionsnod i separat lokal tillsammans med två andra vårdcentraler på Lidingö. Där kunde vi bedöma patienter med misstänkt Covid.
Nu under hösten har vi separata vårdflöden på mottagningen, vi delar upp dagarna så att risken att träffa en infekterad patient i väntrummet minimeras. Jag är imponerad av hur snabbt alla medarbetare ställde om till nya förutsättningar i en helt ny situation där det i början var mycket osäkerheter och risk för brist på skyddsutrustning. Vi har lärt oss mycket som vi också kommer ta med oss när pandemin väl är över. Jag är också imponerad över hur väl patienterna och Lidingö-borna snabbt förstod allvaret i situationen och har anpassat sig till råd och riktlinjer. En liten oro finns dock för de nya nätbaserade konkurrenterna som nu också öppnar vårdcentraler. Vi är dock övertygade om att det vi erbjuder i form av god kontinuitet, långa relationer med våra patienter, kompetent personal, god tillgänglighet och ett tryggt omhändertagande gör oss till ett mycket bra val för våra patienter. Att möta patienterna utifrån deras förutsättningar på allra bästa sätt är det viktigaste för oss, avslutar Kristina.
______________________________________________________________________________

 

 

Unique Beverage System Sverige – Företag 10

VÅR FAMILJ ÄR ENTREPRENÖRER – säger Annika Johansson som varit egenföretagare nästan i hela sitt liv och kommer från en företagarfamilj i Värmland. Jag har drivit företag sedan 1985 på Lidingö tillsammans med min man och våra 4 barn som också numera är egna företagare. Det första hette Krogab AB och blev så framgångsrikt att andra företag ville köpa upp oss, så vi gjorde en s.k. exit. Det är kul att arbeta, så när vår yngsta son ville bli egen företagare tillsammans med sina föräldrar, så startade vi ett nytt juiceföretag, med bland annat varumärken som Tropicana och vårt eget brand Citropresso. Vi har ett koncept med att vi fritt ställer ut juice maskiner sköter installation och all eventuell teknisk service på Hotell och konferensanläggningar och kunden köper juicen direkt från oss eller via grossist.
Corona har dock gjort ett stort hål i intäkterna under våren då omsättningen sjönk med 80%. Vi är säljfokuserade, det är det som driver oss och idag är vi uppe på 65% av den tidigare omsättningen igen. Vår marknad är hotell i hela Sverige men vi har nästan inga kunder på Lidingö, vilket vi gärna skulle önska med tanke på Handla lokalt. Vi har tappat mest i Stockholm och Göteborg – landsorten går bättre i Corona tider.
Vi har även gått in som hälften ägare i Lidingö företaget Art Safe North AB. Konstsystem för alla organisationer som behöver få kontroll på sin konst. Konstdatabasen för statliga myndigheter och RegitArt för kommuner och företag. Vi har många kunder i hela Sverige, hoppas att få även Lidingö Stad. Handla Lokalt! Det är bra att ha flera ben att stå på – det har vi lärt oss och vi ser det tydligt nu i Coronatider. www.uniquebeverage.se

____________________________________________________________________________

Gärds Bygg – Företag 9

EXPLOSIONSARTAD ORDERINGÅNG – För Markus Gärd som äger Gärds Bygg, på Näset, blev det inte omstart i samband med att Corona bröt ut – det blev istället starten på en explosionsartad orderingång.
Markus är snickare i grunden och kompletterade med tre år på Göteborgs universitet i ekologiskt och hälsosamt byggande. Där lärde jag mig allt om moderna och traditionellt ekologiska material för att bygga hus, möbler etc, säger Markus. Detta har jag omsatt i mitt snickeri- och byggföretag som jag startade 2004.
Idag är vi 6 anställda och 2 inhyrda varav 4 bor på Lidingö. Vi är ett starkt team – som en enda stor familj, med olika specialiteter, och vi tar nu in en ungdom som lärling. När vi startade hade vi nästan inga kunder på Lidingö, men idag är det annorlunda. Vi gör allt från nybyggnationer till renoveringsprojekt i villor till olika typer av möbelsnickerier. Vi arbetar uteslutande med hållbara ekologiska naturmaterial och hälsosamt, energieffektivt byggande och vi har just fått ett stort krävande uppdrag i Saltsjöbaden, där vi jobbar i nära samarbete med arkitekten. Vi har också ett stort nätverk med rörmokare, elektriker, plattsättare, etc. som vi arbetar tillsammans med dagligen.
Under våren och sommaren har orderingången varit betydligt högre än vanligt och idag har vi 8-9 månaders väntetid. Vi arbetar med ekologiskt byggande och vi väljer miljövänliga byggnadsmaterial, nyttjar naturmaterialens fördelar och vi tänker nytt, men med det gamla i åtanke, avslutar Markus. www.gardsbygg.se

_____________________________________________________________________________

Grillbloggen – Företag 8

ATT LAGA MAT OCH GRILLA ÄR MIN STORA PASSION – säger Peter Watz som både är managementkonsult med passion för grillad mat och driver företaget Peter Watz AB och Grillbloggen.nu
Under flera år har jag åkt ut till både företag och privatpersoner och arrangerat grillevent och grillkurser. Vi har även gjort grillkvällar och grillskola i vår egen trädgård för mindre företagsgrupper och privatpersoner. Nu med Corona har vi fått ställa om. Vi har nu byggt, ett sk. ”chefs-table” som vi kallar för Grill Table® där jag står och visar hur man grillar och gästerna sitter runt omkring, likt en köksö och ser på. En eller ett par gäster får vara med och hjälpa till med vissa moment i uteköket, på behörigt Corona avstånd om så önskas.
Jag berättar och lär ut när jag lagar maten och gästerna tittar på och ställer frågor. Jag försöker göra det lite roligt, så det blir lite som en ”show”, upplevelse och kunskapsöverföring samtidigt. Ibland vill man ha lite lugnare möten, där elden spelar en rogivande roll för eftertanke och terapi och då kan jag använda min erfarenhet från management. Under vintern tänker jag mig att man kan ha samma koncept fast med mer eld, varma filtar och mysig utebelysning, avslutar Peter. Besök grillbloggen.nu för mer information och inspiration.

__________________________________________________________________________

ACES – Företag 7

JAG TROR PÅ DET LOKALA OCH DET PERSONLIGA – säger, Anneli Fischer som just öppnat modebutiken ACES på Periskopvägen i Dalénum i samverkan med Ann-Katrin Trotzig.
Mitt intresse för mode har alltid funnits och för några år sedan låg ACES butiken i Torsvik. Så småningom sålde jag den och började arbeta som agent för varumärket Renunion Home, som säljer kläder till butiker över hela Sverige. Parallellt hade jag ett showroom på Kvarnvägen på Lidingö. Efter några år var det dags att öppna en butik igen och vi har nu hittat en underbar lokal i Dalénum. Här i Dalénum finns en spännande kundgrupp med många nya roliga och trevliga kunder i alla åldrar som på bara en vecka, hittat till oss, liksom även mina tidigare stamkunder. Vi har också anställt en person, Carina, som arbetar i butiken så vi kan ha öppet 6 dagar i veckan.
I vår butik har vi kvalitetskläder från storlek 36 till 48. Det finns något för alla, både när det gäller storlekar och prisnivåer. För mig är platsen viktig och vår nya lokal här känns helt rätt. Vi hoppas nu att många hittar till oss och många Dalénumbor som går förbi, tittar in och säger att det är så kul att vi är här och att det börjar komma lite butiker hit så att det blir en levande stadsdel!

 

___________________________________________________________________________

Något Skruvat – Företag 6

Något Skruvat – är ett samarbete mellan inredningsföretaget Inreda.com som drivs av Annelie Persson och eventbolaget Eventation som drivs av Richard Liljegren med kontor/showroom på Friggavägen i Lidingö Centrum. Bägge företagen har haft det tufft i Corona tider och funderade på hur de kunde utveckla sina affärer och hitta nya vägar. Annelie’s Inreda.com hade en pop-up butik för några år sedan i butiken bredvid Eventation och där började samarbetet. Ett gemensamt intresse för bygg & inredning och några tidigare uppdrag tillsammans satte igång ett samarbete inom inredning på mindre skala men nu har de utökat och dragit igång för fullt med bygg, design & inredning.
Något Skruvat vänder sig i första hand till privatpersoner och vi kan tillsammans erbjuda hjälp med renovering, inredning, målning och hemma fix av alla de slag. Annelie är proffs på inredning men också på s.k. ”kalkfärgs” målning – en typ av färg som ger en mjuk betongkänsla inomhus och är mycket miljövänlig. Richard är en ”Handyman” som gör allt från mindre jobb som att sätta upp gardinstänger, bokhyllor, skruva ihop Ikea möbler etc. till större jobb som att lägga t.ex lägga golv, montera kök & projektleda renoveringar. De hjälper många äldre då inte klarar att fixa småsaker i hemmet själva, även många som nu jobbar hemifrån med att lösa hemmakontoret.
Vi är ödmjuka och vi tar de jobb som finns och har senaste veckorna fått många kunder, speciellt nu när vi kan erbjuda rotavdrag. Kunderna känner sig också trygga med oss då vi bägge, sedan tidigare har rykte om oss att vara tillförlitliga och snabba och har ett stort underleverantörsnätverk när det behövs. Vi har en gemensam hemsida, där man kan hitta alla tjänster. Även om båda våra ”basföretag” så sakteliga börjar komma igång, så kommer vi fortsätta detta samarbete. Det är roligt, utvecklande och det är också bra att ha fler ben att stå på eftersom man inte vet hur framtiden kommer att se ut, avslutar Annelie och Richard.
www.nagotskruvat.se Instagram: www.instagram.com/nagotskruvat Facebook: Något Skruvat

____________________________________________________________________________

Vattenverket – Företag 5

OMSTART FÖR VATTENVERKET – Vattenverket är ett drömställe, säger Mia Granath som i våras öppnade en Pop-up butik i Lidingö Centrum där hon säljer utemöbler och växter, men nu också tagit över Vattenverket tillsammans med Staffan Wendt. Staffan har bland annat sin bakgrund i familjebageriet Kringlan och Staffan och Mia har nu ändrat Vattenverkets koncept från ”café, bryggeri och konferens” till ”café och bageri”.
Vi har byggt om bryggeriet i källaren till ett bageri. Där bakas allt, från olika typer av nyttiga brödsorter till olika härliga bakverk. Vi vill att Vattenverkets bageri ska stå för det mer hälsosamma och nyttiga men med en och annan riktigt smarrig ”onyttig” kardemummabulle.
Vi öppnade den 14 augusti och på en dag fick vi 350 likes på Facebook. Det har blivit rusch hit och ryktet har snabbt spritt sig att vi har öppet alla dagar mellan kl. 9.00- 17.00 och på lördagar och söndagar man kan köpa färskt bröd redan från kl 8.00 på morgonen för att ta med sig hem till familjen. En del passar även på att ta sig ett dopp i Kottlasjön. Många kommer hit för en lunch eller en kaffestund och för att njuta av denna underbara och rofyllda plats vid vattnet som har olika skepnader vid olika årstider. Om isen lägger sig på Kottla hoppas vi att skridskoåkarna kommer hit och tar något varmt att dricka. Vi vill ha världens bästa Café där Vattenverket är vår ”mamma”, med ett koncept där vi bakar allt bröd själva och ett Café där vi skapat vår egen känsla och vi planerar att öppna flera ”sateliter” både på Lidingö och i Stockholm, avslutar Staffan och Mi. www.vattenverket.se

________________________________________________________________________

Destination Lidingö – Företag 4

LIDINGÖS KONFERENSANLÄGGNINGAR ÄR RIGGADE FÖR SÄKRA MÖTEN – STORA SOM SMÅ – INNE SOM UTE! – Många av våra konferens- och mötesanläggningar på Lidingö och i Sverige har haft en milt sagt annorlunda vår och sommar, säger Ann Nagel, som är Ordförande i Destination Lidingö, en förening där Scandic Foresta, Bosön, Södergarn, Skogshem & Wijk, Villa Lovik, Rönneberga Konferens, Elfviks Herrgård & Ellery Beach House är medlemmar.
Våra anläggningar har nu förberett sig väl och tar sitt fulla ansvar för att kunna ta emot gäster under hösten och har bland annat utgått från Svenska Mötens och Visitas riktlinjer för att kunna mötas tryggt och coronasäkert. Det är nya rutiner och arbetssätt som gäller både för personal och gäster. Exempelvis sitter man glesare i lokalerna, äter vid olika tider, och har tillgång till och använder naturen på ett föredömligt sätt, för att nämna några exempel. Personalen vet precis vad de ska göra i varje enskild situation och följer noga alla riktlinjer som att hålla social distans, att stanna hemma om man är sjuk, tvätta händer och noggranna städrutiner, etc. Vi märker att kunderna fortfarande är tveksamma och eftersom det dessutom råder en otydlighet kring vad som gäller för möten över 50 personer är det viktigt att vi som bransch hjälper till att förklara och öka kunskapen om hur vi arbetar, säger Ann.
Det är okej att arrangera möten och konferenser med fler än 50 personer? Ja, Möten och konferenser för grupper större än 50 personer är tillåtna om de inte är fritt tillgängliga för allmänheten. Exempelvis får ett företag ha ett möte för sina 70 anställda. Regeringen och Folkhälsomyndigheten uppmanar till ett eget ansvar och det är upp till varje företag att själva göra en riskbedömning. På alla våra konferensanläggningar på Lidingö är vi nu riggade för att arrangera SÄKRA MÖTEN, stora som små, ute som inne, för företag, organisationer och privatpersoner. Ring och prata med oss och vi är flexibla, vi har kunskap och vi diskuterar oss fram till vad som är ett bra upplägg just för er. Välkomna till oss – vi ser fram emot att ha hand om er i höst.

_____________________________________________________________________________

Innovatech Center – Företag 3

EN MÖTESPLATS FÖR FÖRETAGARE PÅ ÖN OCH SÅ MYCKET MER – Det har länge talats om en företagshub/mötesplats/inkubator för småföretag på ön men ingen har lyckats förverkliga denna idé förrän Michel Lantz och Mats Limnefelt före sommaren startade Innovatech Center, på Lidingö Sturevägen 29. Visionen är att skapa lokala och centrala Co-working platser runt om i Stockholm och övriga Sverige, med kreativa, utvecklande och levande miljöer tillsammans med företagare och andra intressenter. Bygga en gemenskap för framtidens företagare.
Exempelvis kan företagare sitta och arbeta där några timmar då och då, träffa andra företagare för att bolla idéer och skapa kontakter – speciellt viktigt för småföretag som har sitt kontor hemma. De kan också nyttja mötesrum, komma på arrangerade AW, föreläsningar, eller bara ett ställe att hänga på mellan två möten. Det ska vara en plats som man gillar att komma till, säger Mats. På sikt är det tänkt att vi även ska ha tillgång till mentorer och kunna förmedla finansiärer för de mindre företagen som vill växa.
Lidingö är först ut och vi har startat i en enklare form och vill se hur konceptet växer fram. Det bygger på ett medlemskap på 1.950 kr per månad, men alla är välkomna på AW varje torsdag kl 16.00 där det alltid är någon företagare som håller en kort inspirerande föreläsning, säger Michel. Vi vill få företagen på ön att samarbeta mer och speciellt få alla små enmansföretag på ön att känna att de har en kreativ plats att komma till för att träffa andra och knyta kontakter, så att de kan växa vidare. www.innovatechcenter.com

_____________________________________________________________________________

Restaurang Quarti – Företag 2

TRYGGA RESTAURANGBESÖK – Det har blivit vår nya vardag. Vi har haft Coronainspektion från Lidingö stad där de kontrollerar avstånd, trängsel och att man följer de satta reglerna gällande hygien, skyltning, handsprit etc. och det var helt utan anmärkningar, säger Daniel Watzer, som driver Quarti.
När Coronapandemin bröt ut blev det tomt i restaurangen förutom några trogna stamkunder, men ganska snabbt fick vi igång hämtmat och hemkörning av mat. Nu gällde det för oss att hitta ett sätt att få kunderna att våga komma och äta på restaurangen, så vi satte oss snabbt in i alla gällande regler för ”trygga restaurangbesök”. Nu är det vårt ”nya arbetssätt”.
Igår hade vi t.ex. en lunch med Företagarna Lidingö ute på terrassen, där alla hade sitt eget bord, med 1.5 meters avstånd och på två rader, så man kunde tala med varandra. Varje bord var dukat med glas, assiett, bestick, servett, brödkorg, smör, salt, peppar, tandpetare, kaffemugg. Maten serverades på tallrikar som vi i personalen delade ut till var och en, likaså vatten och kaffe. Vi kan ha max 40 gäster ute och 20 inne med detta upplägg.
Alla i personalen har genomgått utbildning och vet precis hur de ska hantera mat, servering, gäster etc. Vi har också skyltar överallt, både för personal och gäster som påminner om att hålla avstånd, tvätta händerna och använda handsprit. Vi har infört extra städning, där hela lokalen och alla kontaktpunkter desinficeras minst en gång varje dag.
Dessa nya rutiner, som vi håller hårt på, skapar trygghet, så många gäster har vågat komma tillbaka, framförallt under sommaren där man sitter med stora avstånd på uteserveringen. Vi hoppas att den trenden fortsätter i höst när vi flyttar in men fortsätter att hålla avstånd mellan borden. Trots att vi fortfarande inte kan ha samma beläggning som innan pandemin har vi klarat oss än så länge. Vi är fantastiskt tacksamma till alla våra gäster som har stöttat oss i dessa speciella tider. www.quarti.se

Saracecilia – Företag 1

SARACECILIA BYTER SKEPNAD – Modebutiken som tidigare låg i Lidingö Centrum har flyttat till Sagavägen 8. Vi har ”utvecklat” det mesta säger ägaren Cecilia Grahn. Vi har bytt till större och superfräscha lokaler, vi har bytt logga, vi har en ny webbsida och vidareutvecklat e-handelsdelen.
Både gamla och nya kunder har redan hittat hit och inom kort startar vi även en ”secondhand” avdelning. Självklart fortsätter vi med våra häftiga varumärkeskläder och vi är nu laddade inför hösten! Välkomna in, avslutar Cecilia.

 

 

Dela gärna detta inlägg