Pandemin har slagit hårt mot Sveriges mötesanläggningar och så även på Lidingö. Men branschen har inte suttit stilla, utan rustat för s.k. ”säkra mötesplatser”. Föreningen Svenska Möten, säger att mötesanläggningarna idag har svart bälte i att coronasäkra möten och konferenser.
Lidingö Näringsliv har åkt till verkligheten och träffat Gerlinde Anderberg, som är Försäljnings- och marknadschef på Skogshem & Wijk för att förstå hur de har jobbat i praktiken för att säkra trygga möten.
Nu är hösten här, de flesta vuxna har vaccinerats, pandemin klingar långsamt av och vi är så redo att ta emot företag som vill träffas för att planera höstens arbete och stärka teamkänslan, säger Gerlinde. Nu när många börjar slappna av när det gäller pandemin, är det extra viktigt att vi fokuserar på trygga mötesplatser, så smittan inte sprids vidare. Personalen är drillad och alla känner ansvar, tillägger hon. Vi har haft täta personalmöten, haft utbildningar och pratat mycket om hur vi ska arbeta.
Skogshem & Wijk följer Folkhälsomyndighetens och branschorganisation Visitas rekommendationer och är både StaySafe och StayClean COVID Safe certifierade. StaySafe certifieringen handlar om hotellsäkerhet såsom brand, olyckor, kris och första hjälpen. StayClean COVID Safe är inriktad på pandemin och att minska smittorisken. Vi på Skogshem & Wijk har alltid haft säkerhet som hög prioritet men nu fick vi ta ett steg till och har granskat hela anläggningen för att kunna skapa säkra möten ur smittspridningsperspektiv. Från enkla saker som att upplysa alla att tvätta händer, nysa i armvecket och att hålla avstånd och till höger när man träffar någon till munskydd, handspritstationer och engångshandskar för dem som vill. Skyltar påminner om maximalt antal gäster i hissen, i poolen, i bastun och gymmet, vid fikat finns gott om tänger så ingen behöver röra maten, i mötesrummen möbleras med distans och inför varje mötesstart ger personalen en säkerhetspresentation där åtgärderna kring Covid lyfts.
Det är viktigt att alla förstår att det är allas gemensamma ansvar och omtanke om varandra som gäller. Vi i personalen arbetar mycket som rådgivare och förebilder och påminner när det behövs, säger Gerlinde.
Som kund kan man beställa egen matsal och luftiga mötesrum, något som vi har gott om. Vi dukar med avstånd enligt gällande rekommendationer och vi har extra hygienrutiner kring all hantering av livsmedel, matlagning, servering etc. Vi uppmuntrar våra gäster att ta en extra paus, ta en promenad eller testa ett utemöte eller aktivitet. Vi säger också till om någon inte håller distans eller hänger i baren. Det är del av vårt jobb. Är man sjuk, stannar man självklart hemma. Finns osäkerhet, erbjuder vi antigentester på plats och om någon skulle ha blivit sjuk, har vi s.k. Ozonrenare för att rensa utrymmen från skadliga partiklar.
En av våra viktigaste uppgifter är att planera logistiken kring alla möten, så fika, lunch, middag och aktiviteter kan ske på ett smidigt sätt och grupperna inte möts onödigt i korridorerna och i restaurangerna. Under pandemin har vi även satsat extra på teknik med särskilda digitala studios, flera kameror och extra starkt trådlöst internet för livesändningar och s.k. Hybridmöten, där delar av gruppen kan vara på plats hos oss och delar på annat håll, länkade genom teknik. Detta är framtiden, säger Gerlinde.
Det tuffaste för oss under pandemin har varit alla svängningar och all osäkerhet men vår ledning har varit fantastisk under hela perioden. De flesta av oss har varit permitterade och eftersom vi knappt hade några gäster under en lång period hjälpte alla till att med allt. Vi har fått rycka in och hjälpas åt med varandras arbetsuppgifter när det har behövts, vilket har skapat en bredare kompetens. Vi har till och med renoverat rum och receptionen tillsammans, vilket har skapat en fantastisk teamkänsla. Ledningen uppmuntrade också till att utbilda oss och att ta oss ut i naturen genom att gå långa promenader i Lidingöloppspåret tillsammans. Det bidrog till sammanhållningen och att hålla humöret uppe.
Det viktigaste under pandemin har dock varit att ha andra att prata med och känna att man inte är ensam. Hela branschen har ju fått sig en smäll och vi har alla kämpat att hålla huvudet över vattenytan. Idag har vi alla en stark framtidstro, vi har kompetens och vi är rustade för att ta emot gäster på ett säkert och professionellt sätt, avslutar Gerlinde.
Som vi sade inledningsvis är inte bara Skogshem & Wijk som är startklara – det gäller hela branschen. Så boka nu på Lidingös konferensanläggningar – de behöver det!
Artikeln är skriven av Katarina Palmstierna, Lidingö Näringsliv