VAD HÄNDER I TORSVIKSDIKET?

Som Lidingöbo och företagare på Lidingö har vi fått uppleva ett stort underhållsarbete på Torsviksbroarna i det så kallade Torsviksdiket.

Broar och stödmurar är upptagna i Lidingö Stads underhållsplan och omfattande underhållsåtgärder för både broar och stödmurar kommer behöva göras i närtid. Den mest kritiska åtgärden är att förnya tätskikten på broarna. Ett nytt tätskikt hindrar vatten från att läcka genom konstruktionen och därigenom minskas risken för frys- och korrosionsskador. I och med att broarna är relativt gamla så krävs även större åtgärder av konstruktionen för att förlänga livslängden på broarna.

Tätskiktsarbetet och reparationsarbetet utförs i tre till fyra etapper där den första etappen avser ena vägbanan på lilla Torsviksbron. Det är denna etapp som pågår nu, och färdigställs nu i dagarna. Målbilden är att minimera trafikstörningarna genom att dela upp arbetet i flera etapper. Resterande etapper avses att genomföras under 2025.

– Adriana Buzea, som är Förvaltningschef på Tekniska Förvaltningen på Lidingö stad, säger att det finns ett stort underhållsbehov på Torsviksbroarna, och det är skönt att arbetet nu påbörjats. Vi kommer att arbeta för att minimera trafikstörningarna under pågående underhållsarbete.

Arbete pågår även just nu att anlägga en ny cykelbana mellan Herserudsvägen och vändplanen på Islinge hamnväg, säger Adriana och tillägger att förvaltningen har fått i uppdrag av Tekniska nämnden att utreda möjligheterna till överdäckning. Utredningen pågår och inget beslut har fattats om eventuellt genomförande i nuläget.

Lidingö Näringsliv har en pågående dialog med Lidingö stad och Fastighetsägarna på Stockholmsvägen i syfte att binda samma Lidingö Centrum och Torsvik samt skapa en trevlig handelsgata och samtidigt en trevligare infart till Lidingö, säger Katarina Palmstierna som är ordförande i föreningen.

Vår övergripande vision: ”Stockholmsvägen är numer både en förlängning och en integrerad del av Lidingö Centrum, med en trivsam, trygg och dubbelsidig handelsgata med butiker, restauranger, café, frisörer, hotell, vårdcentraler, föreningslokaler, gym, etc.. Här finns även flexibla kontorslokaler och coworkingplatser i anslutning till garage och småskaliga nya och gamla hus samt påbyggnader, ända upp till den avslutande parken vid bron. Bullernivån är sänkt genom trädalléer och vissa bussar är omdirigerade till Södra Kungsvägen samt en hasighet på 30 km i timmen”.

Dela gärna detta inlägg