Alla vet vad Saracecilia är och vem Cecilia Grahn är – den framgångsrika entreprenören och affärskvinnan som har öns häftigaste modebutik.
Cecilia startade sin bana på en familjeägd patentbyrå som hon efter en tid tog över, men en dag gick hon och dottern Sara i Lidingö Centrum och hittade en modebutik som hette Saracecilia som ”talade till dem”; det är självklart att det är ni som ska äga och driva butiken.
Det gick inte lång tid förrän Cecilia köpte butiken och bytte bana. Mode hade hon aldrig sysslat med förut men hon visste hur man gör affärer och modig har hon alltid varit. Detta var 15 år sedan och Saracecilia har gjort en imponerade resa med start i den lilla butiken – en trappa upp i Lidingö Centrum.
-Jag började med att ta in ett nytt sortiment, skapa kundrelationer och bygga varumärke, säger Cecilia.
-En framgångsfaktor är att vi vågat satsa fast det kanske inte alltid varit timing, såsom mitt under pandemin då vi flyttade till nya och större lokaler strax utanför Lidingö Centrum och det har vi inte ångrat en dag – det var vårt bästa drag, berättar Cecilia.
Nu har vi stora och ljusa lokaler och intensionen är att vi ska vara en mötesplats med härlig puls, dit man kan komma och hänga, shoppa, ta en kaffe eller bara småprata med andra. Populärt bland våra kunder är att boka tjejkvällar med sina vänner tillsamman med lite bubbel och shopping.
Verksamheten har haft en explosionsartad utveckling vad gäller, antal kunder, e-shopping och kunder kommer från hela Sverige.
Alla som jobbar på Saracecilia är klart modemedvetna och har mycket kläder, och med tiden funderade de över vad de skulle göra med alla kläder i sina egna garderober och kom då på idén att ta dem till butiken och se om det gick att sälja dem som begagnade.
-Alla kläder tog slut på en dag och idén att starta en Second Hand avdelning föddes, och som dessutom låg helt rätt i tiden, säger Cecilia.
En framgångsfaktor med att sälja begagnade kläder är att de är fräscha – och riktlinjerna är att de inte är mer än tre år gamla, tvättade, inga fläckar och hål.
Idag har finns över 2000 kunder i Second Hand registret och en omsättning på över 1,5 miljoner och avdelningen bara växer och växer. Kunden är kvinnor i alla åldrar. Intresset är jättestort.
-Vi har ett fantastiskt samarbete med Kvinnojouren på Lidingö som tar hand om det som inte blir sålt. Vi har även hjälpt kvinnor från Ukraina och det känns bra, säger Cecilia.
-Ligga steget före och ha örat till marken är viktigt och här har vi alltid varit starka. Vi har en oerhört aktiv kommunikation på de viktiga sociala plattformarna. Vi gör något varje dag, kan vara livesändningar, roliga klipp, visar outfits och en av de mest populära är våra veckovisa filmer med utbudet från secondhand. Många kunder väntar på detta tillfälle – så kul , säger Cecilia.
-Vi som jobbar är i olika åldrar så det bidrar till en bra dynamik där vi kan nå fler åldersgrupper och modestilar.
I höst ska det vara leopard, grönt, vinrött, och jeans i alla former. Nu för tiden kan man blanda allt och det innebär en större utmaning för våra kunder att hitta rätt, men här är vi superstarka och hjälper kunden i djungeln av mode.
-Vi firar 15 år med en fest på torsdag kväll och sen fortsätter festligheterna på dagtid hela helgen. Festen på torsdag är helt överbokat, så det är verkligen kul, avslutar Cecilia och säger att för hennes del gäller det 15 år till.