LIDINGÖBANAN ÄR EN SÅRBAR STRÄCKA FÖR LIDINGÖBOR OCH FÖRETAG

TEMA KOLLEKTIVTRAFIK

Lidingö är en ö med 48 500 invånare och 8 000 företag. Över 60 % av Lidingöborna bor utefter Lidingöbanans sträckning och likaså ligger här många stora företag, vilket gör sträckan extremt sårbar. Lidingöbanan har ständigt olika problem, (ca 3 000 inställda avgångar under 2024) med bland annat ersättningsbussar som oftast inte kommer i tid vilket orsakar stora förseningar och irritation för alla som ska till sina arbeten i stan, liksom för dem som kommer från Stockholm och jobbar i företagen utmed Lidingöbanan, eller för privatpersoner som bor på ön och t.ex. ska till läkaren eller ungdomar som ska till sin skola eller träning. De ständiga avbrotten har medfört att många, både pendlare och privatpersoner väljer att ta bilen, vilket verkligen inte är klimatsmart.

På exempelvis Bonver, vår största arbetsplats, näst efter staden, är det många anställda som kommer till arbetsplatsen med Lidingöbanan, men de kommer ofta för sent på grund av inställda eller försenade avgångar och ersättningsbussar går inte alltid att lite på.
-Vi arbetar i tvåskift och måste leverera våra apoteksvaror dygnet runt, vilket medför att alla medarbetare måste komma i tid, säger Gerre Versteegh som är ordförande för Bonverkoncernen. Ett 70-tal medarbetare har inte möjlighet att komma tid till morgonpasset kl. 6.00 då Lidingöbanan anländer senare.

När tåget har haft problem, har det ofta hänt att våra ledare åkt flera vändor till Ropsten för att hämta upp medarbetare och varje gång får de betala trängselskatt fram och tillbaka, förutom att medarbetarna får minustid.

-Sammantaget har detta bidragit till att allt fler tar bilen och trots en nybyggd parkeringsplats är det slagsmål om parkeringsplatserna.  Vi kan också se att många ger upp och säger upp sig och andra försöker med båten från Nacka och Nybrokajen, tillägger Gerre.

-Vi behöver en säker och pålitlig Lidingöbana och så länge den inte fungerar fullt ut föreslår vi en förlängning av buss 201 från Kottla till Gåshaga, som en extra säkerhet och trygghet för både Lidingöbor och de som pendlar hit och hem, säger Gerre.  Dessutom vore det önskvärt med synkade turtider mellan Lidingöbanans ankomst till Gåshaga och med våra skifttider. Ett annat önskemål är en utökad turtäthet på båttrafik på morgon, kväll och vintertid och en lösning kan vara att lägga till vid Elfviks brygga och därmed få med gäster som ska till konferensanläggningarna, vilket är ungefär 400 000 per år.

Andra stora arbetsgivare utmed sträckan är Rahmqvist, Käppalaverket, Beckmans Designhögskola, Christinaskolan, Futuraskolan, Ica Supermarket Käppala, Ica Kvantum Larsberg, Malmstensskolan med flera, som alla är helt beroende av tåget för att vara konkurrenskraftiga.

VÄLKOMMEN TILL DISKUSSION OM KOLLEKTIVTRAFIKEN PÅ LIDINGÖ DEN 18:E DECEMBER KLOCKAN 16.00 -17.00, 2024, DÄR NI FÅR TRÄFFA TRAFIKANSVARIGA I REGIONEN. LÄS MER: https://lidingo.se/toppmeny/stadpolitik/aktuellt/arkivstadpolitik/hurfungerarresandetfordigkompautfragning.5.19d6a5619378e1f28d3d2.html

Artikel skriven av Katarina Palmstierna, Lidingö Näringsliv.

Bild: SL´s Trafikplanerare

Dela gärna detta inlägg