TEMA KOLLEKTIVTRAFIK
Det är orimligt att man inom en tätbefolkad kommun som Lidingö, med nära 50 000 invånare, inte kan resa på ett smidigt sätt mellan öns olika stadsdelar, skolor, idrottsplatser med mera och att vi har Lidingös trafikhubb i Ropsten – i annan kommun.
Kollektivtrafiken måste göras attraktiv för att bli ett alternativ för Lidingöbor, skolungdomar och företag genom att förbättra tillgänglighet och förkorta restiden mellan viktiga resmål inom centrala delar av Lidingö
Lidingö Näringsliv har tagit fram ett förslag i samverkan med Lidingö stad, till en ny bussringlinje som med rätt trafikering skulle kunna lösa Lidingös tvärförbindelser och medverka till en rejäl ökning av resor med kollektivtrafiken, något som väl överensstämmer med Region Stockholms mål för samhällsutveckling och miljöanpassning
Förslaget till ny ringlinje passerar och knyter ihop centrala Lidingös stora bostadsområden, såsom Dalénum, Högsätra, Gångsätra, Mosstorp, Hersby, Hersby Åker, Bo Gärde, Näset, Islinge, Lidingö centrum – trafikhubb för Lidingö, Torsviks centrum, Herserud, Baggeby, Bodal, Larsberg. Bussringlinjen täcker ca 50 % av alla invånare på Lidingö. För att ge optimal täckning inom området krävs att linjen trafikeras alla dagar i båda riktningar. (Hållplatser finns föreslagna)
Vi kommer att ta upp ringlinje och trafikhubb, den 18: e december, i samband med en diskussion om Lidingös kollektivtrafik med Trafikregionrådet i Region Stockholm och Trafikdirektören på Trafikförvaltningen och vi kommer efter nyår att ha ett arbetsmöte för att tillsammans med dem hitta den bästa lösningen för en effektiv ringlinje med hubb på Lidingö.
Katarina Palmstierna, ordförande Lidingö Näringsliv
Bild : Föreslagen ringlinje