Varje år kommer en trafikremiss från Trafiknämnden i Stockholms stad till Lidingö stad som kommunen ska lämna synpunkter på. Remissen innehåller förslag på kollektivtrafikförändringar på Lidingö. Lidingö stad och Lidingö Näringsliv har under flera år tillsammans läst förslagen och jobbat med föreslagna kompletteringar och vår syn på kollektivtrafiken på ön.
I sista remissen från Trafiknämnden som inkom 2025-04-24 kunde vi konstatera att alla våra förslag till kompletteringar av kollektivtrafiken inte fanns med i remissen förutom mindre justeringar i tidtabellerna. Återkoppling från våra övriga önskemål var inte ens besvarade, trots att vi tillsammans under 2024 bjudit in och träffat trafikansvariga på Region Stockholm för att diskutera Lidingös kollektivtrafik.
Lidingö Näringsliv har dessutom under 2024 träffat Trafikborgarrådet Anton Fendert tillsammans med trafikansvariga i Region Stockholm för att betona vikten av en fungerande kollektivtrafik och hur den borde fungera.
Vi har lämnat följande önskemål rörande kollektivtrafiken på ön:
• En problemfri Lidingöbana och justeringar av tidtabelltider på tidig morgon.
• Buss 201 (idag Ropsten – Kottla) bör förlängas till Gåshaga som en extra reserv, då Lidingöbanan inte fungerar.
• Ringlinje – en vidare utveckling av buss 238 som förbättrar tvärförbindelser på ön.
• Bättre samtrafik mellan spårvagns- och bussavgångar.
• Bättre anslutningstider mellan bussar och tunnelbana i Ropsten.
• Återinföra busslinje 221 från Larsberg till Ropsten.
• Att båtlinje 83 utökas och anlöper Elfvik brygga, samt fler och mer anpassade tabelltider för buss 204 från Ropsten till Elfvik som har över 300 000 gäster/besökare per år.
• Kollektivtrafik mellan Lidingö och Fjäderholmarna – Båtlinje 80.
• Båtlinje 84 som kommer från Värmdö som får ett stopp på Lidingö.
• Sammankoppla Lidingöbanan med en framtida utbyggd Spårväg City
• Intresserade av att vara test för ”Anropsstyrd trafik”.
I remissvaret som lämnades in förra veckan påpekades återigen att det är ytterst angeläget att Trafiknämnden i Stockholm ger tid till dialog och möten och på ett seriöst sätt sätter sig in i och diskuterar Lidingös förslag till kollektivtrafikförändringar – och inte bara återkopplar ”att vissa tidtabelljusteringar kommer att göras” – det känns både oseriöst och nonchalant mot de som har kunskapen och arbetar med kollektivtrafiken på ön.




