Byggbranschen har förändrats de senaste trettio åren. Idag har många byggföretag inte längre egna snickare, rörläggare eller betongarbetare, utan lägger i stället ut stora delar av projekten på underentreprenörer. Med ökad specialisering och fler inblandade aktörer ställs därmed högre krav på öppenhet, samarbete och inte minst kontroll för att minska riskerna i projekten.
Lidingöföretaget HandyDay har en digital plattform för upphandling och anbud inom bygg- och fastighetsbranschen. Syftet är att skapa ett effektivare samarbete mellan köpare och leverantörer, från stora byggföretag till mindre underentreprenörer.
– Bolaget startade på Kämpavägen i mitt vardagsrum för fem år sedan, säger bolagets VD och grundare Bertil Winzenburg. För ett drygt år sedan flyttade vi till Stockholmsvägen. Idag är vi 12 personer och letar ständigt efter fler – framförallt säljare.
Förutom Bertil är de övriga grundarna Johan Lundquist, som är produktchef, samt Roman Belov, teknikchef. De tre lanserade HandyDay 2021 och idag har plattformen över 6 000 användande bolag.
– HandyDay är ett digitalt mötesrum där vi förenklar kommunikationen mellan köpare och leverantörer, säger Bertil. Kort sagt hjälper vi inköpare att effektivisera sina upphandlingar och leverantörer att hitta fler affärer.
Plattformens tre huvuderbjudanden är att effektivisera upphandling genom att ta bort krånglig administration, vilket sparar tid och höjer produktiviteten. Det finns ett digitalt marknadstorg där företag kan hitta nya uppdrag från privata bygg- och fastighetsbolag, vilket skapar fler affärsmöjligheter. Verktyget för leverantörskontroll minskar dessutom riskerna i projekten genom att visa uppdaterad information från exempelvis Skatteverket, Kronofogden och fackföreningar – där man bland annat kan se om ett företag har tillfälligt skatteanstånd.
Affärsmodellen bygger på abonnemang, och bakom kulisserna arbetar teamet med programmering, ekonomi, kundsupport, marknadsföring och försäljning. HandyDay har anställda utspridda över Sverige och Europa, men huvudkontoret ligger på Stockholmsvägen på Lidingö.
– Läget är perfekt. Många av våra anställda bor på Lidingö, men det är också enkelt att ta sig hit – alla bussar från Ropsten stannar precis utanför vårt kontor, säger Emre Sonesson, marknadschef på HandyDay, som själv bor i södra Stockholm. Nu när vi söker ny personal väller ansökningarna in. Den stora utmaningen är att hitta rätt personer med rätt drivkrafter som passar in i teamet.
HandyDay växer i hög takt och under året kommer plattformens tre huvuderbjudanden att utökas med bland annat digital signering, som även kan hantera separata ritningar.
– Vi är i en spännande fas där vi växlar upp rejält och siktar på att bli fler i teamet. Vi har dubblat omsättningen två år i rad och ser ut att göra det även i år – och det här är bara början, avslutar Bertil.
På bilden: Jennie Hammarslätt, Emre Sonesson, Henrik Winzenburg och Bertil Winzenburg




