Rahmqvist startades 1953 av min farmor Signe och farfar Eric och min pappa Leif tog över efter dem och byggde bolaget i större skala. Idag är det jag och min bror som driver företaget vidare, säger Joakim Rahmqvist och tillägger att vi är ett riktigt familjeföretag vilket vi är stolta över. Joakim och Jesper har delat upp ansvaret och kompletterar varandra på ett bra sätt, då Joakim är kommersiell chef och Jesper arbetar som VD och kreativt ansvarig. 1978 flyttade vi Gåshaga.
-Vår affärsidé är att vara experter på arbetsplatser och hjälpa våra kunder till en bättre arbetsdag. Genom våra unika produkter under eget varumärke och smarta lösningar hjälper vi företag bli en attraktiv arbetsplats, skapa glädje, effektivitet och bli mer hållbara, säger Joakim och att arbeta utifrån varje kunds unika behov är vägledande för all produktutveckling.
Vidare säger han vi har ett brett men specialiserat sortiment med olika produktgrupper och tjänster, såsom Första hjälpen, Hygien och hälsa, Profilprodukter, Kreativitet och Pedagogik med bland annat giftfria färgpennor till skolor och daghem. Andra områden är Organisation och säkerhet, Ergonomi, Utomhus och säkerhetsutrustning och information med exempelvis skyltar till mataffärer.
Vi säljer både till stora och små kunder och till alla branscher, vilket gör oss mindre sårbara när det händer stora omvälvningar och kriser i samhället såsom pandemier, krig etc. säger Joakim.
De har enbart egna varumärken, egen designutveckling och producerar sina egna produkter från olika underleverantörer. Idag finns Rahmqvists koncept i 12 länder.
I Sverige har de 110 säljare som säljer direkt till deras kunder och 1988 startade de Rahmqvist College, en marknadsledande affärsskola som utbildar och vidareutvecklar framför allt säljare och ledare.
Att leverera hög kvalitet, stark funktion och hållbara produkter har varit med företaget sedan början och de skrev sin förta miljöpolicy för över 30 år sedan. De blev är ISO-certifierade för miljö och kvalitet bland ett av de första företagen i Sverige redan 1996. De har skrivit under UN Global Compact, FNs tio principer för mänskliga rättigheter.
-Mer konkret klimatkompenserar vi för bil- och flygresor men också alla transporter från fabrik till lager och vi bjuder inte på nötkött. Vi jobbar med återvunnit material till våra emballage och har t.ex. papper som görs av återvunnen sten istället för att använda träd, säger Joakim. Vi vill hjälpa till att göra världen till en bättre plats, det ligger i vårt DNA och nu under Ukrainakriget har vi lånat ut lastbilar för att kunna köra saker till gränsen, skänkt pengar och produkter – och flera anställda har kört bilarna.
-Vidareutveckling är ett måste och vi är delaktiga i många nya spännande bolag. Under förra året lanserades funktionsdrycken Happy Workday Drinks. En dryck till bl a arbetsplatser som ett komplement till kaffe samt till målgruppen av människor som vill lyckas med något i livet och ha en bättre arbetsdag. Den finns idag i över 200 ICA butiker och växer snabbt.
– En annan satsning vi varit med och grundat är det hållbara varumärket ”A Good Company” där vi ger oss på en kategori i taget av vardagsprodukter för att göra dem mer hållbara och fantastiska att använda. Vi gör bl a Mobilskal, notebooks, tandborstar och flera andra produkter i hållbara material till privatkonsumenter. Ett exempel på innovation är växtbaserade mobilskalet som är producerat helt i Sverige, från råmaterial till produktion. De blir 100% lokalproducerade, nedbrytningsbara och cirkulära.
-Vi växer nu som företag och har ambition att bli ett miljardbolag men vill fortsätta att ha vår verksamhet på Lidingö – vi och vår personal trivs här, säger Joakim. Vi har tennisbana, simbassäng, naturen runt hörnet där många i personalen motionerar. Närhet till vårt lager är värdefullt och vi har faktiskt möjlighet till att bygga ut vårt kontor som vi funderar på att nyttja, avslutar Joakim.
Fakta:
Företag: Familjeföretaget – Eric Rahmqvist AB
Startades: 1953
Ägare: Rahmqvist familjen. Drivs av Jesper Rahmqvist VD och Joakim Rahmqvist Kommersiell chef
Adress: Värdshusvägen 7
Antal kunder i Sverige: ca 35.000
Antal anställda: 350
Omsättning: ca 350 miljoner