INNOVATIONSFAMILJEN – DÄR ALLT ÄR MÖJLIGT

FÖRETAGSFAKTA 2018
Företagsnamn: Bonverkoncernen
Startades: 1983
Av vem: Cecilia & Gerard Versteegh
Vem äger bolaget: Cecilia, Gerard och sonen Jacob Versteegh
Antal verksamma bolag 5 
Antal medarbetare totalt: 300 i Gåshaga, 60 i Rosersberg och 25 säljare och tekniker på resande fot.
Kontor/lokaler: Gåshaga och Rosersberg samt ett kontor i Borås
Koncernomsättning: Drygt en miljard kronor
______________________________________________________________

Cecilia (Cian) och Gerard (Gerre) Versteegh, träffades 1977 när Gerre drev Bensinstationen i Sandhamn.  1978 tog Gerre över Shellmacken på Strandvägen. Cian gick på Handelshögskolan och kom ner på kvällarna för att göra bokföringen.  Resten av tiden gick åt till att hitta utvecklingsmöjligheter – bägge ville satsa på att utveckla verksamheten, berättar de.
Det fanns ett behov av brasved för de stora gamla östermalmsvåningarna, men det skulle vara ved i papperspåsar och inte i nät då det skräpade ner. Sagt och gjort, vi köpte en-meters ved, en vedklyv samt papperspåsar. Efter jobbet åkte vi ut på landet för att hugga veden i små fina vedträn och lägga i påsar för att sälja på macken.  Vi blev snabbt störst på brasved i området, säger Gerre. 

1979 gjorde hyrvideon sitt intåg och vi var första macken som hyrde ut videofilmer. Vi var det fjärde uthyrningsstället i Stockholm och det enda stället som var öppet på helger och kvällar. Det blev en folkvandring från hela Storstockholm, ja faktiskt från hela Mälardalen. 
Filmerna var dyra och det var mycket riskfyllt för uthyrare att köpa film så vår idé var att dela på intäkterna med filmbolagen. Till detta behövdes ett datasystem för att veta vad som hyrdes ut samt för att fördela intäkterna. I ett samarbete med Bonnierdata löstes detta och man bildade ett gemensamt ägt bolag med Bonnier. Det var så som namnet Bonver kom till (Bonnier/Versteegh).  1989 köpte vi ut Bonnier
Videouthyrningsaffären växte till alla bensinbolagskedjor samt Coop m.fl.  Som mest hade vi ca 3.500 hyrkunder i Norden. 
Så småningom frågade filmbolagen om vi ville sköta den nordiska logistiken åt dem och vi blev ett stort logistikbolag. Bonver Logistics föddes. Den största hyrfilmen på den tiden var Dirty Dancing med 4.500 distribuerade kassetter. 
På 90-talet kom köpvideon. Då blev det betydligt fler kassetter att distribuera. En dag vid jul fick vi ett telefonsamtal från London som berättade att två stora långtradare med reklammaterial var på väg till oss och fem till skulle komma inom kort– det var lanseringen av Lejonkungen i Sverige.  Den såldes i 600.000 exemplar.

På den tiden låg företaget i Stockby och växte till fem olika byggnader och 7.000-8.000 kvm, men det räckte inte. Vi frågade kommunen om hjälp och de hänvisade oss till Margarinbolaget som hade tomma lokaler till försäljning i Gåshaga. Vi slog till och 1996 flyttande vi till 23.000 kvm, för stort och det var en risk, men vi växte ju så det knakade, tillägger Cian.

Tomten var stor och vi försökte få byggrätter för en del av vår mark och hade dialog med kommunen som var väldigt samarbetsvilliga och ställde upp på alla sätt de kunde. Vi tog fram ett förslag tillsammans med arkitekten Thomas Sandell. Det tog mycket energi att utveckla hela bostadsprojektet  som heter Gåshaga Brygga och består av 40 radhus. Slutligen fick vi ”ja” till bygglov av kommunen och vi kunde sälja projektet till NCC. Detta var år 1999. 
Det var en lättnad finansiellt, säger Gerre.

Till slut skötte vårt företag logistiken åt alla amerikanska filmbolags videofilmer, de s.k. majorbolagen, men även SF och Sandrews. Som mest distribuerade vi över 60 miljoner videofilmer per år och vi hade nu även lager i Rosersberg på 25.000 kvadratmeter, säger Gerre.

Peaken i video/DVD kom 2010 och i och med den illegala nedladdningen av film från nätet samt lanseringen av Netflix och andra digitala tjänster, minskade marknaden därefter med 30% per år. Där satt vi med 50.000 kvm och 450 anställda. Nu kom den verkliga krisen. 
Visst förstod vi att det digitala skulle ta över och vi satsade på en streamingtjänst som dock aldrig tog fart så vi lade ner den 2015. Det var för mycket piratkopiering och det var mer än tufft i branschen nu! 
2010 innebar en verklig kris som sammanföll med att  vår son Jacob, som just gått ut Handelshögskolan, mer eller mindre tvingades in i bolaget för att hjälpa till. Jacob blev en viktig resurs i förändringsarbetet.
Nu var det dags att titta framåt och hur vi kunde vidareutveckla oss. Vi var duktiga på logistik, bygga koncept och hade en säljkår. E-handeln var på väg in och vi såg vår chans. Idag är Bonver Logistics logistikpartner till 75 e-handelsföretag och flera på väg in.

Samtidigt avmonopoliserades även tjänsten av ”dosdispenserade” läkemedel till patienter och vi gav oss in i leken. Ingen trodde att vi kunde skulle klara kvalitetskraven då vi arbetat med videofilmer.  Det visade sig att kvalitetskraven från filmbolagen, som låg på 99,8 % leveransprecision var högre än än Landstingens krav som var 98,0. Vi startade bolaget Apotekstjänst, vann en upphandling och satsade allt. Idag finns 200.000  personer som får sina läkemedel levererade i dosförpackningar varav vi levererar till 80.000. Kvalitetskontrollen är enorm och antalet felleveranser är i princip noll. Marknaden är dock hårt prispressad och vi är tre konkurrenter på marknaden, säger Jacob.

Innovationerna fortsätter och inom Bonver Entertainment, som hade sin huvudsakliga verksamhet inom filmuthyrning, var också nödgade att styra om sin verksamhet. Vi började med ett helhetskoncept för glass och frozen yoghurt  –  ”Frozen Dreams” och kompletterade med försäljning av koncept för kaffe, ”Coffee Dreams” för butiker och livsmedelsaffärer, med bra kaffemaskiner och riktigt gott bryggt kvalitetskaffe. Idag har vi 350 ”kaffebutiker”, bland annat på ICA Käppala och ICA Näset samt Vattenverket. Idag har vi också ett eget Kafferosteri, ”Gåshaga Rosteri”. Vi arbetar endast med, s.k. specialkaffe och endast med ekologiska kaffebönor vilket vi är ensamma om i branschen. 
Ett annat bolag i koncernen är GreatDays – som säljer upplevelser samt MovieZine som är en webbsajt för film och tv-serier. 

30 % av alla anställda bor på Lidingö och 300 sitter i huset i Gåshaga.
Matsalen är underbar, allt från 16 -70 år och 30-40 nationaliteter, 50/50 kvinnor och män. Det är verkligen mångfald i vår matsal, säger Cian stolt. 

Mest stolta är vi över att vi lyckades med omvandlingen från DVD – en bransch som försvann, till nya affärer i e-handel, dosdispensering och koncept för kaffe och glass, upplevelser mm, säger alla tre. 
Jacob är Bonvers nästa generation och är koncernchef idag. Han arbetar med en ny generation management – en ledningsgrupp för varje verksamhet. Cian och Gerre stödjer management och går in och jobbar där det behövs stöd. Vi har ändrat skepnad och är nu aktiva i företagen för att skapa tillväxt och hitta synergier.Om vi ser 10 år framåt så gäller det att behålla vår kultur och innovationskraft! 
Vår vision är att vi vill bli ledande i de branscher vi ger oss in i, säger Cian, Gerre och Jacob.

Jag sitter också i styrelsen för Lidingö Näringsliv och tycker att det är viktigt att vi skapar en gemensam handlingsplan för utvecklingen av Lidingös Näringsliv tillsammans med politiker och stadens tjänstemän, avslutar Gerre.

Artikel skriven av Katarina Palmstierna för Lidingö Näringsliv, 2018

.

Dela gärna detta inlägg