STÖRSTA SNACKISEN PÅ ÖN JUST NU

Lidingö Näringsliv har tidigare publicerat en blänkare om att godisaffären Funny&Yummy har öppnat på Stockholmsvägen 36. Vi åkte dit för att tala med de som öppnat butiken och för att få vet mer om vad som fanns där.

När vi stiger in genom dörren möts vi av ett hav av barn, ungdomar och föräldrar – så fullt att man knappt kommer in.

Bland vimlet hittar vi Gustav Rauschenbach och hans fru Sofia som äger och driver affären och som också driver Lidingö Djur & Trim lite längre ner på gatan.

Bägge är helt överväldigade av den intensiva besöksströmmen till den nyöppnade butiken, och vad vi förstår har det blivit världens snackis i skolorna som den ”häftigaste godisaffären” på ön och ryktet har spritt sig snabbt från skola till skola.

Vad är det då som är så unikt? Jo, här finns allt som är populärt i sociala media och då främst TikTok för både unga och gamla. Det är en härlig och färgglad blandning av främst amerikanskt smågodis, såsom: Takis, Roll ups och Toxic Waste. Här finns också leksaker, såsom de populära Squishmallows och L.O.L med dockor och kläder, Lego och vanligt lösgodis samt en uppsjö av små roliga saker såsom unika nyckelringar och annat kul – man kan gå här länge och bara titta på alla saker.

I en av raderna finns även olika kristaller i små fina askar som är både samlarobjekt och har olika effekter på människor samt vackra månadsstenar att hänga i halsband.

På ett annat ställe hittar vi också också asiatiska risnudlar.

Det var vår dotter Ezther, 12 år som är upprinnelsen till butiken. Hon hade sett amerikanskt godis på TikTok och visste inte var hon kunde köpa det och då föddes idén, säger Gustaf och berättar vidare att jag och en kompis Max Pehrson har planerat detta i över ett år och vi har haft mycket kul och letat leverantörer ihop.

Ezther är överlycklig – en dröm har gått i uppfyllelse och på söndagar kommer hon att jobba i butiken och ska även vara ansvarig för att göra inlägg för Funny&Yummy på TikTok.

Till våren blir det glass med strössel och smaksatta såser samt den populära drycken slush.

Det verkar vara en butik för alla åldersgrupper och när vi skulle gå mötte vi i dörren en farmor och farfar med barnbarnet Pelle 9 år hade fått i födelsedagspresent att shoppa det han ville ha i butiken.

-Jag har funderat länge på framtidens butiker och tror att de blir mixade sortiment och prövar nu konceptet med efterfrågat godis, leksaker, mat och småsaker med utgångspunkt från sociala media, avslutar Gustav.

På Bilden Gustav och Ezther.

Dela gärna detta inlägg