Ånyo har trafiken på Lidingöbanan drabbats av inställda turer. Efter torsdagens (29 aug) blixtnedslag har sträckan mellan Högberga och Gåshaga brygga drabbats av totalstopp. Trafiken ersätts med bussar som avgår med oregelbunden trafik, vilket betyder att man inte vet när det kommer en buss. Antalet bussar i trafik avgör därmed hur länge man får vänta vid hållplatserna.
Eftersom det inte finns någon annan trafik öster om Kottla innebär det att många personer hamnar i svåra tidslägen, på morgonen till skolan eller arbetet eller till inbokade möten, på eftermiddagen och kvällen med långa väntetider. Likaså för de som ska till sina jobb i Gåshaga.
Det har under många år talats om denna situation, att det inte finns någon kompletterande trafik på östra delen av södra Lidingö. Förslag kommer med jämna mellanrum om att buss 201 borde få en sträckning som kompletterar Lidingöbanan. Och, med tanke på att även hela Brevik, Käppala och Gåshaga skulle kunna trafikeras med buss som tar andra vägar än Lidingöbanan skulle en sådan linje vara räddningen för många både i vanliga fall och just i den situation som nu uppstått.
Som man kan förstå finns inget motstånd hos staden politiker mot att be SL utvidga servicen till invånarna på Lidingö genom att förlänga t.ex. buss 201 till Gåshaga, alternativt att låta en buss trafikera sträckan Kottla till Gåshaga.
Men hur ska Lidingö stad kunna få SL att utvidga trafiken?
1. Total politisk enighet om att kompletterande trafik behövs
2. Total enighet om att upplysa invånarna på Lidingö om att en sådan komplettering behövs
3. Namninsamling inom området Kottla till Gåshaga så att SL inte tror att det bara rör sig om en liten grupp invånare
4. Lova SL att staden kommer att fortlöpande informera invånarna i området Kottla – Gåshaga att bussen finns, så att den inte försvinner efter ett tag (som buss 233 gjorde).
En gemensam aktion från stadens politiker, tillsammans med invånarna, kommer att väcka uppseende i regionen, genom att praktiskt visa att politik är lösningen på gemensamma problem.
Artikeln skriven av Jan Sjöberg, som tidigare drev den digitala tidningen Lidingösidan