Joakim Andersson är butikschef på Coop Skeppet och det har han varit sedan april i år. Han har sin bakgrund som stationschef i Circle K, och varit butikschef för både Coop i Sundbyberg och Sveavägen.
Joakim gillar förändring och utveckling och efter ett ”hemligt besök” i butiken i Lidingö Centrum såg han att det fanns en del att göra och bestämde sig för utmaningen att göra Coop Lidingö till Lidingös bästa matkedja senast 2025.
- Det är kunderna som ska tycka att vi är bäst men det ska även synas på omsättningen säger Joakim. Mitt måtto är att bli 1% bättre varje dag, det kan gälla, lokalerna, maten, service eller annat. Sedan jag började här har vi öppnat upp butiken, så att den inte känns så instängd, vi har rensat bort en massa onödiga hyllor och varor, vi har ändrat lite i sortimentet.
Coop butiken i Lidingö Centrum är på 1700 kvm och har över 70 anställda, inklusive de som arbetar extra. Det är många Lidingöungdomar som arbetar här på helger eller under en period efter skolan för att sen ge sig ut i världen.
De som är fast anställda har alla en utvecklingsplan, ett utvecklingsprogram som inkluderar regelbunden utbildning, ett program som finns inom Coop centralt.
Kundservice är allra viktigast och alla får träning i att lyssna och bemöta kunderna, och dialogen ska vara levande och utvecklande.
När det gäller maten är visionen att har ett bredare sortiment och att göra alltmer på plats. I vårt kök tillagas redan idag olika slags röror såsom laxröra, guppröra och jättegoda räkmackor och mycket mer kommer det att bli.
Här finns också ett eget bageri där det bakas olika sorters matbröd och kaffebröd varje dag.
- Vi är mycket noggranna med matsvinn och varje dag gör vi listor på varor med kort datum och lägger i en disk till nedsatt pris och det är en strykande åtgång. Bröd som är på väg mot utgångsdatum blir krutonger eller skorpor, osv. Så något matsvinn kan vi knappast tala om, säger Joakim.
- På Lidingö finns potential att växa och vi har haft ett antal medlemskampanjer där vi värvat många nya medlemmar senaste halvåret, vi är ju ett medlemsföretag, tillägger Joakim.
Nästa år startar en stor ombyggnation för att skapa en inspirerade matmiljö, med nya typer av kylar, och diskar. Nya kundvagnar är redan på ingående. Coop Lidingö har just tecknat ett nytt 10-årskontrakt med Grosvenor och har ett nära samarbete både med dem och med alla andra handlare i Lidingö Centrum. Alla är överens om att skapa en mötesplats i Lidingö centrum dit alla vill komma och göra centrumet mer attraktivt genom gemensamma event, såsom nu den kommande Julmarknaden.
- När 2025 är till ända ska Coop Lidingö vara en fantastisk butik och en förebild för andra Coopbutiker i Sverige och andra matkedjor på Lidingö. Det ska vara roligt att handla hos oss och det ska vara inspirerande att gå i butiken och kunderna ska få en härlig matupplevelse och matglädje, avslutar Joakim.
Artikeln är skiven av Katarina Palmstierna för Lidingö Näringsliv